یکی از سؤالاتی که همیشه ذهن کاربران محصولات اپل را درگیر خود کرده این است که چرا این محصولات در ایران با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده در سایت اپل به فروش میرسند. برای جواب به این سؤال باید دو موضوع را در نظر گرفت:
۱. شرکت اپل در ایران نمایندگی ندارد و این بدان معناست که وارد کننده باید محصولات را با قیمتی نزدیک به قیمت فروش (Retail Price) خریده، هزینهی حمل و گمرک و عوارض و… پرداخت کند، سود خودش را هم محاسبه نموده و محصول را به فروش برساند و این به معنی یک هزینهی سربار برای مصرف کننده است.
۲. شاید مهمتر از موضوع اول این باشد که وقتی میخواهید قیمت یک محصول اپل را ببینید به راحتی به سایت apple.com میروید و مثلاً میبینید که یک آیفون ۱۱ پرو مکس ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۱۲۴۹ دلار آمریکا به فروش میرسد. حالا اگر همین محصول را در وبسایت اپل بریتانیا (apple.com/uk) ببینید قیمت آن ۱۲۹۹ پوند معادل حدوداً ۱۵۸۰ دلار آمریکاست! همین آیفون در وبسایت آلمان (apple.com/de) با قیمت ۱۴۱۹ یورو معادل تقریبی ۱۵۶۰ دلار آمریکا فروخته میشود. دلیل این اختلاف اینست که در آمریکا از آنجایی که هر ایالت مالیات متفاوتی دارد، وبسایتها قیمت محصولاتشان را بدون احتساب مالیات مینویسند. شما اگر از وبسایت اپل خرید کنید، در هنگام پرداخت مالیات هم به قیمت محصول اضافه میشود. به قیمتی که در وبسایت دیده میشود MSRP و به مبلغی که شما پرداخت میکنید Invoice Price گفته میشود.
در نتیجه برای برآورد قیمت یک محصول اگر میخواهید قیمت قابل ارائه در بازار ایران را ببینید پیشنهاد میشود که سایت اپل امارات (apple.com/ae) را ببینید. این قیمتها نزدیکترین قیمت به قیمت فروش در بازار ایران هستند.